MOJE DANE SĄ MOJE

ZDALNE NAUCZANIE

ARCHIWUM

LOGOWANIE

Znaczek Zucha

 

 

 SŁOŃCE - radość i i pogoda ducha


PROMIENIE SŁONECZNE - to gotowość służenia i niesienia pomocy innym, świecenie przykładem i oddziaływanie na nich

NIEBO - pogoda ducha

ORZEŁ - odwaga, męstwo i dzielność, jakimi powinien wykazywać się zuch

NAPIS ,,ZUCH'' - określa przynależność do ZHP

 

 

 Prawo Zucha  

1. Zuch kocha Boga i Polskę. 

2. Zuch jest dzielny. 

3. Zuch mówi prawdę. 

4. Zuch pamięta o swoich obowiązkach. 

5. Wszystkim jest z zuchem dobrze. 

6. Zuch stara się być coraz lepszy.

 

  

  

Mundur

  

 Mundur zuchowy dziewcząt składa się z:


1. Koszula mundurowa żeńska (szara) wg wzorów ZHP.

2. Spódnica (szara), spodenki (szare lub czarne) lub długie spodnie wg wzorów ZHP. Kolor spodni i spodenek jednolity dla dziewcząt w gromadzie. Dopuszcza się noszenie innych długich spodni oliwkowych, czarnych lub granatowych (o jednolitej barwie), jednolicie w całej gromadzie,

3. Pas harcerski parciany (czarny) lub skórzany według wzoru ZHP. Typ pasa jednolity w całej gromadzie.

4. Chusta w kolorze ustalonym przez gromadę.

5. Do krótkich spodenek opcjonalnie skarpety lub getry, w kolorze ustalonym przez gromadę.

6. Kapelusz zuchowy lub czapka zuchowa wg wzorów ZHP, w kolorze wybranym przez gromadę. Nakrycie głowy nie jest obowiązkowe - jednolicie w całej gromadzie. 

 

Mundur zuchowy chłopców składa się z:


1. Koszula mundurowa męska (zielona) według wzorów ZHP,

2. Spodenki (zielone) lub długie spodnie (zielone, lub czarne) wg wzorów ZHP. Kolor spodni i spodenek jednolity dla chłopców w gromadzie. Dopuszcza się  noszenie innych długich spodni oliwkowych, czarnych lub granatowych (o jednolitej barwie) jednolicie w całej gromadzie,

3. Pas harcerski parciany (zielony) lub skórzany według wzoru ZHP. Typ pasa jednolity w całej gromadzie. 

4. Chusta w kolorze ustalonym przez gromadę.

5. Do krótkich spodenek opcjonalnie skarpety lub getry, w kolorze ustalonym przez gromadę 

6. Czapka zuchowa wg wzorów ZHP, w kolorze wybranym przez gromadę. Nakrycie głowy nie jest obowiązkowe - jednolicie w całej gromadzie.

 

Metodyka zuchowa

Zuchy


ZUCHY to dzieci w wieku 6-10 lat


Opis metodyki zuchowej


Wstęp 
 

Charakterystyczną formą aktywności zuchów jest zabawa w kogoś lub w coś – realizowana zespołowo przez zdobywanie sprawności oraz podczas zbiórek pojedynczych gromady. Animatorem zabawy jest wódz zuchowy – drużynowa/drużynowy.
 

Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej


Prawo i Obietnica Zucha


Prawo i Obietnica Zucha to fundamenty pracy instruktora z zuchami. Z nich wynikają cele wychowawcze. 

Zuchy przyjmują Prawo wprost. Zapisy Prawa i Obietnicy Zucha są niekwestionowane, rozumiejąc Prawo i Obietnicę zuchy dążą do postępowania zgodnego z zapisami. 

Szczególnym okresem, w pracy gromady, zapoznawania zucha z Prawem i Obietnicą, są zbiórki “pierwszego miesiąca”.
 

System małych grup 


System małych grup realizowany jest przez podział na szóstki, wykorzystywany przy organizowaniu zabawy. Szóstki realizują powierzone im zadania w trakcie zbiórki gromady. Koedukacja nie występuje w szóstkach.

Uczenie w działaniu 


Charakterystyczną formą aktywności zuchowej jest zabawa w kogoś lub w coś. Zuchowa zabawa w naturalny sposób kształtuje charakter dziecka i rozwija jego umiejętności.

Stale doskonalony i pobudzający do rozwoju program 

Program pracy gromady powinien odpowiadać na specyficzną dla tego wieku ciekawość otaczającego świata oraz krótką koncentracją na jednym temacie. 


Program pracy gromady uwzględnia przede wszystkim: 

- potrzeby zuchów, 

- programy sprawności zespołowych i indywidualnych, 

- zadania gwiazdek zuchowych. 

Program jest tworzony przez drużynowego i przybocznych, którzy są również odpowiedzialni za jego realizację.


Instrumenty metodyczne


Gwiazdki zuchowe 

Zuchy realizują zadania gwiazdki na zbiórkach, w domu i w szkole. Drużynowy wraz 

z przybocznymi motywują i wspierają zucha w wykonywaniu zadań, nadzorują ich realizację, przy aktywnym wsparciu rodziców. Dla zapewnienia pełnego rozwoju stosowany jest system trzech gwiazdek: 

I gwiazdka - zuch ochoczy, 

II gwiazdka - zuch sprawny, 

III gwiazdka - zuch gospodarny.


Sprawności indywidualne - zdobywane indywidualnie wspierają rozwój zucha 

w zakresie samodzielnego podejmowania działań w określonej, wybranej przez niego dziedzinie. Zadania realizowane są na zbiórce i poza nią. Zdobywanie sprawności indywidualnych jest koordynowane przez drużynowego lub przybocznego.


Sprawności zespołowe - realizowane są przez całą gromadę jednocześnie w trakcie cyklu kilku zbiórek. Sprawności te uczą współpracy w grupie rówieśniczej i umożliwiają poznanie przez zucha otaczającego świata. 

Działanie gromady


Zorganizowanie do działania 

Gromada pracuje całością w formie systematycznych zbiórek. Szóstki nie organizują samodzielnych zbiórek, podział na szóstki funkcjonuje jedynie podczas zbiórki gromady. Charakterystycznym elementem zbiórek gromady jest krąg rady. Tu zapadają decyzje dotyczące życia gromady, rozstrzygane są wszelkie sytuacje konfliktowe. Każde dziecko ma wówczas prawo głosu.


Rola drużynowego 

Drużynowy jest wodzem w zabawie, inspiruje ją, koordynuje jej przebieg, ale też aktywnie 

w niej uczestniczy. 

Drużynowy dba o rozwój przybocznych i wychowuje następcę.


Charakterystyczne formy pracy 

W pracy gromady rozróżnia się następując rodzaje zbiórek: normalne, kominek, turniej, wycieczka. 

Podstawowymi formami pracy w gromadzie zuchowej są: zabawa tematyczna, zwiad zuchowy, gawęda, piosenka i pląs, zuchowe zwyczaje, obrzędy i tajemnice, majsterka, zuchowy teatr, pożyteczne prace, gry i ćwiczenia. 

Formą letniej działalności gromady jest kolonia zuchowa. Kolonię przygotowuje drużynowy wraz z przybocznymi. Zuchy nie włączają się w organizację kolonii. 


Cała treść Uchwały nr 24/XXXII Rady Naczelnej ZHP z dnia 1 marca 2003 r. w sprawie opisu metodyk poszczególnych grup do ściągnięcia w dziela "Kopalnia materiałów"

 

 



Hilliger Media Shop
Template "orangetechnofree" designed by Hilliger Media (Copyright © 2011)