Bibliotekarki:
Ina Baryła
Joanna Głażewska
Licznik wejść:
PROCEDURY FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI w czasie epidemii COVID-19
Powtórka lekturowa dla każdej klasy LINK
ESCAPE ROOM "Pan Tadeusz" LINK
16.05
Mikołajek - stacje zadaniowe, klasa 4
- Krzyżówka
- Dopasuj bohaterów do opisu
- Plan wydarzeń
- Czas i miejsce akcji
- Postacie
- Test
10 lutego
UWAŻNOŚĆ W SIECI - NIE DAJ SIĘ NABRAĆ
Osoby i sytuacje w sieci nie zawsze są tym, czym się wydają. Rozróżnianie między prawdą a fałszem jest ważną umiejętnością, dającą bezpieczeństwo w sieci. Prywatność i bezpieczeństwo są tak samo ważne w rzeczywistości, jak w sieci. Ochrona ważnych informacji pomaga chronić urządzenia, reputację i relacje.
Rozpoznaj potencjalne oszustwo
-
- Jeśli obietnica "wygranej" lub otrzymania czegoś "za darmo" wydaje się zbyt piękna, by była prawdziwa, zapewne jest nieprawdziwa.
- Okazje nie powinny wiązać się z udostępnianiem osobistych informacji.
- Zawsze myśl krytycznie, zanim zrobisz coś w sieci i naucz się ufać intuicji. Strzeż się prób phishingu - wyłudzenia informacji takich jak login czy hasło poprzez podszywanie się pod zaufaną osobę w e-mailu, wiadomości SMS lub w komunikatorze.
Stwórz mocne hasło
-
- Niech będzie łatwe do zapamiętania, ale bez twoich prywatnych danych, takich jak imiona czy daty urodzin.
- Mieszaj wielkie i małe litery, symbole i cyfry.
- Z@m13ni@j li+ErY na $ymb0le & cyfry, 0 +@k!>
Wyższy poziom
-
- Nie korzystaj z tego samego hasła na wielu stronach.
- Do różnych kont stwórz różne wersje tego samego hasła.
Te i inne umiejętności można ćwiczyć za pomocą nowej interaktywnej gry od Google. Możesz rozstać Asem Internetu, grając w Interlandię, przygodę w sieci, która przedstawia najważniejsze aspekty bezpieczeństwa w intenecie w formie wciągających gier.
LINK
8 lutego
Egzamin z angielskiego
BUDOWA ARKUSZA
Zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi.
Podstawę zadań stanowią krótkie teksty, adaptowane lub oryginalne, czytane przez rodzimych użytkowników języka i odtwarzane dwukrotnie z płyty CD. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym.
Zadania sprawdzające umiejętność reagowania
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi.
Zadania są oparte na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym, częściowo także na krótkich (jedno-, dwuzdaniowych) wypowiedziach odtwarzanych dwukrotnie z płyty CD.
Zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi.
Zadania są oparte na tekstach adaptowanych lub oryginalnych o łącznej długości do 850 wyrazów. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym.
Zadania sprawdzające znajomość gramatyki i słownictwa
To 3–4 wiązki zadań, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi.
Zadania są oparte na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach – adaptowanych lub oryginalnych. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym.
Zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej
To jedno zadanie (bez możliwości wyboru) polegające na samodzielnym napisaniu krótkiego tekstu (50–120 wyrazów). Podany jest początek wypowiedzi oraz trzy podpunkty, które należy rozwinąć. Polecenie jest w języku polskim.
Do powtóek proponuję stronę testy.dlaucznia.pl. Zadania egzaminacyjne do rozwiązywania bezpośrednio na stronie. Po rozwiązaniu od razu obliczany jest wynik (ilość zdobytych punktów i ich procentowy udział) oraz wyświetlane są prawidłowe odpowiedzi do pytań i klucze oceniania. Umożliwia to szybkie i wygodne powtórzenie materiału ze szkoły podstawowej. Ćwiczenia ze słuchu posiadają dodatkowo transkrypcję (zapis tekstu mówionego).
LINK
2 lutego
Szybka powtórka z CKE
Drodzy uczniowie. Czas egzaminu zbliża się wielkimi krokami. Zapraszam do powtórek z Centralną Komisją Egzaminacyjną! Weźcie sprawy we własne ręce i rozwiązujcie zadania. na stronach CKE - Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dostępny jest zestaw zadań powtórzeniowych z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
Każdy taki zestaw składa się z:
-
- zadań z języka polskiego zorganizowanych według lektur obowiązkowych w klasach VII-VIII;
- zadań z matematyki zorganizowanych według kolejnych wymagań szczegółowych podstawy programowej;
- zadań z języka angielskiego – zorganizowanych według umiejętności.
CKE przygotowała osiem dni powtórek. W jednym arkuszu znajdują się zadania ze wszystkich przedmiotów egzaminacyjnych. Dodatkowo umieszczono pliki dźwiękowe z języka angielskiego.
Do każdego dnia przygotowano rozwiązania wraz ze szczegółowym omówieniem wyjaśnieniem, nie tylko dlaczego dana odpowiedź jest poprawna, ale również – dlaczego pozostałe opcje są błędne. W zadaniach otwartych nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Na zadane pytanie można odpowiedzieć w różny sposób – można dobrać inne argumenty, wybrać inne lektury uzasadniające dane stanowisko, można nawet – na to samo zadanie – odpowiedzieć albo twierdząco, albo przecząco, o ile odpowiednio się obrane stanowisko uzasadni. Odpowiedzi, które podano w arkuszu dlatego są oznaczone jako „przykładowe odpowiedzi”. Pamiętaj, że inne odpowiedzi, jeżeli są zgodne z warunkami zadania i są poprawne merytorycznie, też byłyby uznane. W razie potrzeby proszę o kontakt przez dziennik, chętnie rozwieję wątpliwości na temat poprawności.
Zestawy zadań powtórkowych z plikami dźwiękowymi i odpowiedziami
1 lutego
Sketchnoting, czyli szkico-notatka.
Notatki graficzne albo z angielskiego sketchnoting (od słów sketch – „szkic” i note – „notatka”), z pewnością przydadzą się wszystkim w nauce. Notatki takie łączą słowa i obrazki przez co pozwalają na lepsze i efektywniejsze zapamiętywanie i rozumienie przedstawianych wiadomości.
Myślenie wizualne to sposób na zapisanie myśli własnych lub cudzych, stworzenie notatek z lekcji czy streszczeń z książek. To też sposób na opracowanie wiedzy przed egzaminami. Metoda ta ma dwie podstawowe zalety:
-
- pobudza kreatywność,
- ułatwia zapamiętywanie.
Po pierwsze, by nasza notatka nie była nudna, warto użyć różnej wielkości liter. Pisanych w różnym stylu. Do tego lepiej korzystać z zeszytów z czystymi kartkami. Mając zeszyt w kratkę lub linię, naturalnie litery upychać będziemy w wydrukowany wzór.
Po drugie, nie tworzymy dzieła sztuki, tylko dodajemy proste kształty, więc nie przyda Ci się wymówka: A ja to nie umiem rysować, nie działa.
31 stycznia
Co to jest motyw literacki?
Motyw literacki - najmniejsza elementarna jednostka świata przedstawionego dzieła: zdarzenie, przedmiot, cecha, sytuacja, przeżycie. Łączy się według pewnych reguł w jednostki wyższego rzędu, takie jak postać literacka, wątek, temat, fabuła.
Wszystkie motywy w utworze literackim układają się w pewien porządek, czasowy lub przyczynowy; decydują o wątkach i fabule utworu.
Po co potrzebne są motywy?
Szukajcie powiązań między lekturami, notujcie podobne motywy dotyczące poszczególnych utworów po to , aby łatwiej zapamiętać i łączyć podobne fakty ,wątki, zdarzenia oraz umieć je porównać i wyciągnąć wnioski.
Przykład :
Motyw miłości występuje zarówno w „Panu Tadeuszu”, jak i w „Zemście” czy w „Kamieniach na szaniec”. Mimo pewnych podobieństw motyw miłości został jednak ujęty w każdej tej lekturze inaczej.
Poniżej zamieszczam tabelę popularnych motywów literackich.
MOTYW |
DZIEŁO LITERACKIE
|
przemiana |
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
|
patriotyzm, miłość do ojczyzny |
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Pan Tadeusz (całość);
Henryk Sienkiewicz, Latarnik
|
miłość |
Aleksander Fredro, Zemsta
Adam Mickiewicz, Świtezianka, Dziady cz. II
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Juliusz Słowacki, Balladyna
|
władza |
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Juliusz Słowacki, Balladyna
|
przyjaźń
|
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
|
poświęcenie |
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika,
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Juliusz Słowacki, Balladyna
|
budowanie hierarchii wartości |
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Jan Kochanowski, wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (całość)
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
|
rodzina |
Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
Aleksander Fredro, Zemsta;
Jan Kochanowski, wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII;
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (całość);
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Juliusz Słowacki, Balladyna;
|
konflikt, kłótnie, niezgoda |
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Aleksander Fredro, Zemsta
Świtezianka, Pan Tadeusz (całość)
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Juliusz Słowacki, Balladyna
|
wina i kara |
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Adam Mickiewicz, ŚwiteziankaDziady cz. II, Pan Tadeusz (całość)
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Juliusz Słowacki, Balladyna
|
NIEZBĘDNIK ÓSMOKLASISTY
5.01
ZROZUMIEĆ PANA TADEUSZA ADAMA MICKIEWICZA
"Litwo, ojczyzno moja..." - każdyz nas zna tego pierwszego wersu naszej narodowej epopei? Aby Twoja wiedza obejmowała nie tylko ten pierwszy wers, ale wszystko, co potrzebne do zdania egzaminu, zapoznaj się z zamieszczonymi materiałam.
Przed Wami niezwykle cenny materiał, stworzony wspólnymi siłami przez polonistów. Znajdziecie w nim pytania do każdej z ksiąg, wraz z odpowiedziami.
"Pan Tadeusz" pytania do ksiąg
Niestety wideo są niedostępne, były to poszczególne księgi Pana Tadeusza. Zachęcam do sięgnięcia do tekstu, audiobook powinien być tylko uzupełnieniem. Tutaj link do innej playlisty Playlista "Pan Tadeusz"
Kiedy rozgrywa się akcja "Pana Tadeusza"? Jakie wydarzenia są przywoływane w retrospekcji? Ten wykres pomoże Ci uporządkować sobie wiedzę w tym zakresie.
4.01
FONETYKA
Fonetyka jest nauką o wymowie. Zajmuje się wyróżnianiem i podziałami dźwięków mowy – głosek, dzieleniem wyrazów na sylaby, opisem akcentu wyrazowego oraz intonacji zdaniowej.
Podział na głoski, litery i sylaby
Głoska – dźwięk
-
-
- Głoski to najmniejsze słyszalne i dające się wyodrębnić dźwięki.
- Słowo SZCZELINA podzielone na głoski: SZ-CZ-E-L-I-N-A
Litera – zapis dźwięku
-
-
- Litery to zapisy głosek.
- Słowo SZCZELINA podzielone na litery: S-Z-C-Z-E-L-I-N-A
Sylaba – inaczej nazywana zgłoską
-
-
- Sylaby to części wyrazów, których ośrodkami są samogłoski.
- Słowo SZCZELINA podzielone na sylaby to: SZCZE-LI-NA
Jak dzielą się głoski?
Głoski dzielą się na samogłoski ustne (a, e, i, o, u, y) i nosowe (ą, ę) oraz spółgłoski (ustne i nosowe, dźwięczne i bezdźwięczne, twarde i miękkie)
Spółgłoski nosowe to: m, n, m’, ń. Pozostałe są ustne.
Spółgłoski miękkie to na przykład: ś, ć, ń, b’, k’
Pozornie najtrudniej rozróżnić spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne, ale wystarczy wypowiedzieć je, przykładając dłoń do krtani!
Jak policzyć litery i głoski w wyrazie?
- Czasem jednej głosce odpowiadają dwie litery np. szum [sz-u-m] 4 litery, 3 głoski
- Kiedy w wyrazie i znajduje się przed samogłoską jest tylko zmiękczeniem spółgłoski, która znajduje się przed nim i nie jest odrębną głoską np: ucieczka [u-c’-e-cz-k-a] 8 liter, 6 głosek
- Kiedy w wyrazie i znajduje się przed spółgłoską oznacza, że jest zmiękczeniem oraz głoską np: nic [n’-i-c] 3 litery, 3 głoski
- Ilość samogłosek = ilość sylab w wyrazie
- U nie tworzy sylaby, gdy występuje w połączeniach samogłoskowych Au, Eu w wyrazach obcych (przyjmuje wówczas cechy litery ł) np.: Eu-ro-pa; Au-to-bus.
3.01
LEKTURY OBOWIĄZKOWE NA EGZAMINIE
Pamiętajcie, że ważną częścią arkusza jest wypracowanie – można za nie uzyskać aż 20 punktów (na 45 pkt możliwych do uzyskania za całość). Macie 2 tematy do wyboru: jednym z nich będzie rozprawka a drugim opowiadanie. W wypracowaniu trzeba wykazać się znajomością lektur podanych na liście wymagań egzaminacyjnych.
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych:
Na egzaminie ósmoklasisty w 2022 r. uczniów będzie obowiązywała znajomość lektur obowiązkowych dla klas 7-8 uwzględnionych w aneksie 2022 do Informatora CKE. Uczeń będzie mógł także odwołać się do tych lektur z podstawy programowej dla klas 7-8, których w aneksie nie uwzględniono.
22.12
TEST IKONICZNY NA EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
Większość zadań w arkuszu będzie się odnosić bezpośrednio do tekstów literackich i nieliterackich. Jednak wśród zadań mogą pojawić się również takie, które zawierające teksty ikoniczne np. plakat, grafika, reprodukcja obrazu.
Poniższa prezentacja pokazuje, na co zwrócić uwagę rozwiązując tego typu zadania. Znajdziecie w niej również przykłady oraz rozwiązania graficznych zadań odnoszących się do lektur obowiązkowych.
LINK
Przed Wami trzy przykładowe zadania dotyczące ćwiczenia umiejętności interpretowania tekstów ikonicznych na egzaminie.
1. Poniżej zamieszczono okładkę do jednego z wydań utworu Adama Mickiewicza pt. Dziady część II.
Autor okładki za pomocą różnych elementów graficznych przedstawił swoją interpretację Dziadów cz. II. Wybierz dwa elementy graficznei wyjaśnij ich sens w kontekście całegoutworu Adama Mickiewicza.
2. Obejrzyj zamieszczony poniżej plakat Andrzeja Pągowskiego do spektaklu teatralnego Balladyna według Juliusza Słowackiego.
Andrzej Pągowski za pomocą różnych elementów graficznych przedstawił swoją interpretację dramatu Juliusza Słowackiego. Wybierz jeden z tych elementów i wyjaśnij jego sens w kontekście całego utworu.
3. Obejrzyj zamieszczony poniżej plakat pochodzący ze zbiorów Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu.
Jan Kallwejt, autor plakatu, za pomocą różnych elementów graficznych przedstawił swoją interpretację pierwszej księgi epopei Pan Tadeusz. Wybierz dwa elementy graficzne i wyjaśnij ich sens w kontekście utworu Adama Mickiewicza.
21.12
ZAPROSZENIE
NADAWCA - KTO ZAPRASZA?
ADRESAT - KOGO ZAPRASZA?
OKOLICZNOŚCI - NA CO ZAPRASZA?
MIEJSCE - GDZIE?
CZAS - KIEDY I O KTÓREJ GODZINIE?
DWA ARGUMENTY - DLACZEGO ZAPRASZA?
20.12
Jak napisać opowiadanie?
Opowiadania wymagane na egzaminie ósmoklasisty z reguły dotyczą zdarzeń związanych z bohaterami literackimi z lektur obowiązkowych. Zanim przystąpisz do pisania opowiadania twórczego:
Ustal, czy:
-
narrator będzie pierwszoosobowy czy trzecioosobowy;
-
pamiętasz wszystko na temat realiów charakterystycznych dla lektury obowiązkowej, na którą się powołujesz, tzn. nie możesz obdarzyć bohaterów cechami, których nie mają w książce albo zmieniać dowolnie realiów danej epoki!
Pisz:
-
najlepiej wszystkie czasowniki w czasie przeszłym — ważne jest, by praca była spójna;
-
wydarzenia w porządku chronologicznym;
-
wstęp, rozwinięcie i zakończenie — wyodrębnione akapitami
Uwzględnij (przynajmniej sześć) cech opowiadania:
-
czas wydarzeń;
-
miejsce wydarzeń;
-
elementu opisu: bohaterów, krajobrazu, przedmiotów;
-
charakterystykę postaci (wygląd zewnętrzny i wewnętrzny);
-
zwroty akcji;
-
punkt kulminacyjny;
-
puentę;
-
monolog bohatera/dialogi;
-
retrospekcję.
Sprawdź swoją pracę pod względem poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej! Pamiętaj o właściwej długości wypracowania – minimum 200 słów!
Zapoznaj się z prezentacją, w której omówiono poszczególne kryteria podczas oceniania opowiadania na egzaminie ósmoklasisty.
Link
HARMONOGRAM EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
1. W terminie głównym:
Język polski – 25 maja 2021 (wtorek), godz. 9:00
Matematyka – 26 maja 2021 (środa), godz. 9:00
Język obcy nowożytny – 27 maja 2021 (czwartek), godz. 9:00
2. W terminie dodatkowym:
Język polski – 16 czerwca 2021 (środa), godz. 9:00
Matematyka – 17 czerwca 2021 (czwartek), godz. 9:00
Język obcy nowożytny – 18 czerwca 2021 (piątek), godz. 9:00
Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi).
Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki –jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
WYNIKI:
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty – 2 lipca 2021
Termin przekazania szkołom wyników, zaświadczeń i informacji – do 8 lipca 2021
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji – 9 lipca 2021
> "Kajko i Kokosz" <
PAŹDZIERNIK - MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
W tym roku odbywa się pod hasłem: “Baśnie i legendy z całego świata”
W październiku biblioteki szkolne obchodzą swoje święto, które zostało ustanowione przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego w 1999 r. Najpierw był to jeden dzień, a od 2008 r. cały miesiąc październik. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.
ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSACH
Regulamin tutaj
Przykłady memów
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
Komunikat Dyrektora CKE z dnia 20 sierpnia 2021 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w 2022 r. określa terminy główne oraz dodatkowe egzaminu w nowym roku szkolnym.
Termin główny: maj 2022 r., w szkołach w których nauka kończy się w semestrze jesiennym (styczeń 2022 r. – w szkołach dla dorosłych).
- 24 maja 2022 r.(wtorek) o godzinie 9:00 – egzamin z języka polskiego,
- 25 maja 2022 r. (środa) o godzinie 9:00 – egzamin z matematyki,
- 26 maja 2022 r.(czwartek) o godzinie 9:00 – egzamin z języka obcego nowożytnego.
Termin dodatkowy: maj i czerwiec 2022 rok.
- 13 czerwca 2022 r. (poniedziałek) o godzinie 9:00 – egzamin z języka polskiego,
- 14 czerwca 2022 r. (wtorek) o godzinie 9:00 – egzamin z matematyki,
- 15 czerwca 2022 r. (środa) o godzinie 9:00 – egzamin z języka obcego nowożytnego.
Wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną opublikowane 1 lipca 2022 r.
Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
Uczniowie i nauczyciele znajdą tutaj materiały przydatne i pomocne w systematyzowaniu, utrwal BIBLIOTEKA